Certificats de capacitació
Titulacions i certificats exigits per impartir classes en llengua catalana (art. 3)
- Per impartir docència de llengua catalana i/o en llengua catalana a qualsevol centre educatiu de les Illes Balears, a més dels requisits generals de titulacions establerts per la normativa vigent per exercir la funció docent, cal estar en possessió d’un dels certificats següents, segons correspongui:
- Certificat de capacitació per a l’ensenyament en llengua catalana al primer cicle de l’educació infantil (CCI): habilita per a la docència en llengua catalana en el primer cicle de l’educació infantil (0-3 anys).
- Certificat de capacitació per a l’ensenyament de i en llengua catalana a l’educació infantil i primària (CCIP): habilita per a la docència de i en llengua catalana a tota l’educació infantil i a l’educació primària. També capacita per fer classes en català a primer i segon d’ESO i a les especialitats d’audició i llenguatge i pedagogia terapèutica, a la formació professional bàsica i als ensenyaments inicials de persones adultes.
Poden fer classes de català a primer i segon d’ESO els mestres que, a més de disposar del CCIP, tenen el diploma de mestre de català de les Illes Balears (expedit pel rector de la Universitat de les Illes Balears a proposta de la Comissió Mixta Ministeri d’Educació - Consell General Interinsular) o el títol de professor de llengua catalana del Pla de Reciclatge i Perfeccionament del Professorat de i en Llengua Catalana o del Pla de Reciclatge i de Formació Lingüística i Cultural. Així mateix, també poden impartir llengua i literatura catalanes al primer cicle d’ESO els mestres que han adquirit l’especialitat de català mitjançant la superació d’un concurs oposició i els que varen ser adscrits com a professors de llengua i literatura catalanes al primer cicle d’ESO. - Certificat de capacitació per a l’ensenyament en llengua catalana a l’educació secundària (CCS): habilita per exercir docència en llengua catalana a tota l’educació secundària, a la formació professional, a totes les especialitats de l’educació de persones adultes i als ensenyaments de règim especial.
- Per impartir docència de llengua i literatura catalanes a l’educació secundària i a l’educació d’adults, i de català a les escoles oficials d’idiomes, s’ha de tenir el títol de llicenciat en filologia catalana o el de graduat en llengua i literatura catalanes, o qualsevol altra titulació o denominació d’universitats de l’Estat espanyol o europees que l’Administració educativa reconegui com a equivalent. També queden habilitats per impartir docència de català a les escoles oficials d’idiomes i de llengua i literatura catalanes a l’educació secundària i a l’educació d’adults els professors que hagin adquirit l’especialitat de català mitjançant la superació del concurs oposició dels respectius cossos.
- Les titulacions o els certificats que determina el Decret 115/2001, de 14 de setembre, pel qual es regula l’exigència de coneixements de les llengües oficials al personal docent —que figuren a l’annex I, apartats 5, 6 i 7 per a l’ensenyament públic i a l’annex II per a l’ensenyament privat, sigui concertat o no— (BOIB núm. 114, de 22 de setembre), modificat pel Decret 169/2003, de 26 de setembre (BOIB núm. 136, de 30 de setembre), són equivalents als certificats de capacitació en llengua catalana regulats per l’Ordre de FOLC, i són reconeguts sense la necessitat de dur a terme cap tràmit per obtenir-ne l’equivalència.
- La Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, per mitjà del Servei de Formació Homologada i Capacitació, és l’òrgan competent per expedir i registrar els certificats de capacitació per a l’ensenyament en llengua catalana.
- Mitjançant resolució del conseller d’Educació i Formació Professional, previ informe de la Comissió Tècnica d’Assessorament per a l’Ensenyament de i en Llengua Catalana, es podrà reconèixer l’equivalència, validació o convalidació, per via d’excepcionalitat, dels certificats de capacitació per a l’ensenyament en llengua catalana i de les titulacions i habilitacions que no estiguin previstes a la normativa vigent.
- El personal docent que ja hagi obtingut el CCIP, o en el seu cas el CCS, i que canviï d'etapa en la qual exerceix la docència per un canvi de cos al qual pertany o per canvi d'adscripció d'etapa al centre, i el personal que imparteixi docència simultàniament en etapes educatives distintes, queden exempts d'obtenir el certificat vinculat a la nova etapa en què hagi d'impartir docència.
Modalitats d’obtenció dels certificats (art. 4)
El FOLC ofereix dues possibilitats per a l’obtenció dels certificats de capacitació:
- Cursos de formació
- Proves lliures
Pla d’estudis (art. 6)
Per obtenir els certificats s’estableix el pla d’estudis següent:
Certificat de capacitació per a l’ensenyament en llengua catalana al primer cicle de l’educació infantil (CCI). Inclou una única assignatura:
- Llengua catalana i cultura popular. Durada: 21 hores de docència més la sessió de presentació dels treballs escrits i proves orals.
Certificat de capacitació per a l’ensenyament de i en llengua catalana a l’educació infantil i primària (CCIP). Inclou dues assignatures:
- Medi social i cultural: geografia, història i art i literatura. Durada: 30 hores de docència inclosa la presentació de treballs escrits i proves orals.
- Didàctica de la llengua catalana. Durada: 21 hores de docència més la sessió de presentació dels treballs escrits i proves orals.
Certificat de capacitació per a l’ensenyament en llengua catalana a l’educació secundària (CCS). L’aspirant ha d’elegir un dels seminaris següents en funció de la titulació i de l’àrea o àrees que imparteix. Tots els seminaris tenen una durada de 21 hores de docència més la sessió de presentació dels treballs escrits i proves orals.
- Seminari de llenguatge específic per a humanitats, adreçat als professors amb estudis de la branca d’arts i humanitats i de la branca de ciències socials.
- Seminari de llenguatge específic tecnicocientífic, adreçat als professors amb estudis de la branca de ciències, ciències de la salut o enginyeria i arquitectura.
- Seminari de llenguatge específic jurídicoadministratiu, adreçat als professors amb estudis de la branca de ciències jurídiques.
- Seminari de tractament de llengües en el currículum, adreçat als professors d’àrees lingüístiques de l’educació secundària i de l’educació d’adults i als de les escoles oficials d’idiomes.
Objectius, continguts i avaluació de les assignatures i proves lliures
La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 3 d’abril de 2018 per la qual s’estableixen els objectius, els continguts i els criteris d’avaluació de les assignatures i de les proves lliures de la formació per obtenir els certificats de capacitació per exercir la docència en llengua catalana a les Illes Balears conté, en el seu Annex, els objectius, els continguts i els criteris d’avaluació de les assignatures i de les proves lliures.